onderzoek 

Boekpresentatie

Met plezier kondigen wij, Peter Ruit en Lennart Visser, ons boek “Werken met kernkwaliteiten in het onderwijs” aan.

Korte samenvatting van het boek “Werken met kernkwaliteiten in het onderwijs”.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs en het welbevinden van zowel leerlingen, leraren of docenten belangrijk vindt. Steeds meer onderzoek laat zien dat een hoger welbevinden de leerprestaties van de leerlingen kan bevorderen. In dit boek worden concepten en uitgangspunten uit de positieve psychologie op een toegankelijke wijze beschreven. Eén van die concepten is het werken met kernkwaliteiten. Het bewust worden en leren inzetten van kernkwaliteiten geeft positieve emotie en bevordert het welbevinden. Bovendien kan

het werken met kernkwaliteiten de zelfregie van studenten vergroten en hiermee hun uitstelgedrag verminderen. Ook beschrijven de auteurs de betekenis van de inzichten uit de positieve psychologie voor het onderwijs. Zij geven ideeën voor het in de praktijk vormgeven van positief onderwijs, waarin zowel de reguliere schoolvakken als het welbevinden van de leerling aan bod komen. Dit boek bevat diverse werkvormen die in verschillende onderwijsvormen van basisonderwijs tot het hoger beroepsonderwijs toegepast kunnen worden. De werkvormen zijn zo beschreven dat ze makkelijk toegepast kunnen worden in de onderwijspraktijk.  Voor verdieping van concepten en om het werken met kernkwaliteiten meer in de vingers te krijgen, ontwikkelden de auteurs een scholingsaanbod. 

Op vrijdagmiddag 11 oktober 2024 in Gouda zal het boek uitgereikt worden tijdens een minisymposium, waar je je (binnenkort) voor kunt opgeven via de website van Kloosterhof. Tijdens het minisymposium kun je kennismaken met de inhoud van dit boek door deel te nemen aan kennismakingsrondes waarin enkele werkvormen uit ons boek aangeboden worden.

Proefschrift

Korte samenvatting proefschrift

Het werken met kernkwaliteiten in het basisonderwijs De algemene onderzoeksvraag is: in hoeverre kan een doelgerichte interventie bij leerlingen in de leeftijd van 7-12 jaar het welbevinden verhogen en het zelfbeeld versterken? We concluderen op basis van de onderzoeksresultaten dat het mogelijk is om jonge leerlingen zich van hun meest gebruikte kernkwaliteit bewust te laten worden, waarbij meerdere effecten werden waargenomen. Ten tweede concluderen we dat er direct na de interventieperiode evenals na drie maanden, een positief effect is op het welbevinden van de leerlingen.

Ten derde konden we vaststellen dat er op drie dimensies (relatie met leerlingen, algemene schoolprestaties en rekenen/wiskunde) van het zelfbeeld een weliswaar klein maar positief effect is. Ten slotte vonden we verklaringen voor de werkzaamheid van de ontwikkelde interventie: de interventie wordt als boeiend, relevant en zinvol ervaren, genereert positieve emoties, de pedagogische idealen van de leraren worden gerealiseerd, het levert waardering op en het zelfbeeld verbetert. Daarnaast zijn een aantal belemmeringen aan het licht gekomen die de werkzaamheid van de interventie doet verminderen, waarvan de belangrijkste is het concreet verplicht noteren in het logboek van hoe de leerling zijn kernkwaliteit gebruikt heeft wat weerstanden oproept bij zowel de leerlingen als de leraren. Met de toegepaste interventie in dit proefschrift krijgen leraren handvatten om een belangrijke rol te spelen in het helpen van jongeren om niet alleen cognitieve, maar ook sociale en emotionele vaardigheden bij te brengen om daarmee het welbevinden te vergroten en het zelfbeeld te versterken.